Φόρτωση...

Ερώτηση Βέττα: Τα Μουσικά Σχολεία της Π.Ε. Κοζάνης βιώνουν την αδιαφορία και την εγκατάλειψη από την κυβέρνηση

ΕΡΩΤΗΣΗ

Προς την κ. Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων

Θέμα: «Τα Μουσικά Σχολεία της Π.Ε. Κοζάνης βιώνουν την αδιαφορία και την εγκατάλειψη από την κυβέρνηση»

Η στήριξη της Παιδείας και του Πολιτισμού αποτελεί συνταγματική αλλά και ηθική υποχρέωση της Πολιτείας, καθώς με αυτό τον τρόπο προωθείται πολύπλευρα η κοινωνική και προσωπική ανάπτυξη και ευδαιμονία των πολιτών της χώρας. Σε αυτό το πλαίσιο, μια ευτυχής σύμπραξη λαμβάνει χώρα στα μουσικά σχολεία έναν θεσμό που στοχεύει, αφενός, να  παρέχει τις δέουσες εγκύκλιες γνώσεις στους μαθητές της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και, επιπλέον να προωθεί μια καθολική και βιωματική σχέση με τη μουσική, τόσο σε επίπεδο θεωρίας και άσκησης, όσο και πρακτικής ενασχόλησης.

 

Δυστυχώς, τα μουσικά σχολεία υφίστανται τις συνέπειες της θεσμικής αδιαφορίας και της υποχρηματοδότησης που χαρακτηρίζει την κυβέρνηση στα συγκεκριμένα πεδία. Το αποτέλεσμα είναι ότι, ειδικά στην περιφέρεια, τα μουσικά σχολεία υπολειτουργούν, αδυνατώντας να επιτελέσουν το έργο τους. Ειδικότερα, τα μουσικά σχολεία της Π.Ε. Κοζάνης στην Πτολεμαΐδα και στην Σιάτιστα  βιώνουν την απαξίωση, την έλλειψη καθηγητών βασικών ειδικοτήτων ενώ πλησιάζουμε τον Δεκέμβριο και την οικονομική ασφυξία.

 

Συγκεκριμένα, στα μουσικά σχολεία, σύμφωνα με το επίσημο ωρολόγιο πρόγραμμα, εκτός από τα μουσικά μαθήματα που διδάσκονται σε επίπεδο τάξης (θεωρητικά, αρμονία, βυζαντινή, χορωδία κ.λπ.), υπάρχουν και τα μουσικά όργανα τα οποία διδάσκονται σε ατομικό επίπεδο (ένας καθηγητής ανά μαθητή). Επίσης, όλοι οι μαθητές του γυμνασίου διδάσκονται τρία διαφορετικά μουσικά όργανα, δύο υποχρεωτικά (πιάνο και ταμπουράς) από μία ώρα ανά εβδομάδα και ένα επιλογής (όποιο επιθυμούν) από δύο ώρες ανά εβδομάδα, ενώ οι μαθητές λυκείου διδάσκονται στην πρώτη τάξη ένα όργανο υποχρεωτικό (πιάνο) και ένα όργανο επιλογής ενώ στις επόμενες μόνο το όργανο επιλογής.

 

Επομένως, ένα μουσικό σχολείο π.χ. με 120 μαθητές στο γυμνάσιο και 80 μαθητές στο λύκειο χρειάζεται πάνω από 600 ώρες διδασκαλίας, που συνοπτικά μεταφράζονται σε 30 καθηγητές μουσικής παιδείας μόνο για τα ατομικά όργανα. Ωστόσο, παρά την θεσμική υποχρέωση από το αρμόδιο Υπουργείο, τα μουσικά σχολεία συνεχίζουν να έχουν τεράστια κενά σε καθηγητές ατομικών οργάνων.

 

Ένας βασικότατος λόγος αυτής της έλλειψης είναι η καθυστέρηση στην ολοκλήρωση των διορισμών: σε αρκετά όργανα είτε εξαντλήθηκε ο πίνακας των υποψηφίων καθηγητών που ήταν απόφοιτοι μουσικών πανεπιστημίων είτε δεν καλύφθηκαν όλες οι ανάγκες, με αποτέλεσμα να μετακυλιστούν οι προσφερόμενες θέσεις διορισμού σε καθηγητές μουσικής παιδείας Τ.Ε.. Η πρόσκληση, όμως, διορισμού μουσικών καθηγητών Τ.Ε. εκδόθηκε μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, ενώ ως επίσημη δικαιολογία προβλήθηκε η καθυστέρηση στην έκδοση των πινάκων από τον ΑΣΕΠ.

 

Επιπλέον, η μη έγκαιρη ολοκλήρωση του διορισμού των μουσικών καθηγητών Τ.Ε. ουσιαστικά μπλόκαρε την πρόσληψη αναπληρωτών μουσικών Τ.Ε. -οι οποίοι στην πραγματικότητα καλύπτουν ένα πολύ μεγάλο κενό των λειτουργικών αναγκών στη διδασκαλία των μουσικών οργάνων- αλλά ακόμα δεν έχει προσληφθεί ούτε ένας από αυτούς, καθώς εκκρεμεί η διαδικασία ενδεχόμενων, μόνιμων τοποθετήσεων.

 

Συνεπώς, πάρα πολλά μουσικά σχολεία, όπως αυτά της Πτολεμαΐδας και της Σιάτιστας, έχουν μόνο έναν ή κανέναν καθηγητή σε βασικά όργανα, όπως βιολί, κιθάρα, ταμπουρά, ακορντεόν, κρουστά, τρομπόνι, τρομπέτα, λύρα κ.λπ., ενώ ακόμη και στο πιάνο, που είναι το σπουδαιότερο όργανο διδασκαλίας σε όλα τα μουσικά σχολεία, οι ελλείψεις είναι μεγάλες. Αυτή η κατάσταση έχει ως αποτέλεσμα πολλοί μαθητές να διδάσκονται μουσικό όργανο για μία μόνο ή δύο ώρες αντί για τέσσερις ανά εβδομάδα ή να διδάσκονται το όργανό τους ανά δυάδες ή τριάδες κ.λπ. και όχι ατομικά, όπως προβλέπεται.

Όπως συνάγεται, οι ελλείψεις στα μουσικά σχολεία της περιοχής είναι ιδιαίτερα οξυμένες, ειδικά στο Μουσικό Σχολείο της Πτολεμαΐδας, γεγονός που οδήγησε τις μαθήτριες και τους μαθητές σε αποχή από τα μαθήματα, με παράλληλη γνωστοποίηση των αιτημάτων τους που συμπεριλαμβάνουν, εκτός των άλλων, μεγαλύτερη και έγκαιρη πρόσληψη καθηγητών μουσικής παιδείας, τόσο σε βασικά όργανα όσο και σε αυτά με μικρότερη ζήτηση, συγγραφή σχολικών εγχειριδίων για τα μαθήματα θεωρίας, αλλά και διδασκαλίας μουσικών οργάνων, μοριοδότηση ή ποσόστωση για τους απόφοιτους που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε πανεπιστημιακό επίπεδο, σε οικείες σχολές.

Στην Σιάτιστα, αντίστοιχα, οι ελλείψεις είναι επίσης σοβαρές καθώς απουσιάζουν τρεις καθηγητές πιάνου, δύο κιθάρας και ένας ποντιακής λύρας, γεγονός που, ομοίως, δυσχεραίνει το έργο των μαθητριών και των μαθητών.

Τέλος, πρέπει για μία ακόμη φορά να σημειωθεί ότι η Π.Ε. Κοζάνης υφίσταται τις συνέπειες της βίαιης και άδικης απολιγνιτοποίησης, ελέω της απόφασης της κυβέρνησης. Ωστόσο, αν και θα περίμενε κανείς ειδική μέριμνα για την περιοχή, στην πράξη, δεν υπάρχει κανένα μέτρο εξισορρόπησης των πολύπλευρων, κοινωνικών και οικονομικών απωλειών.

 

Επειδή τα Μουσικά σχολεία επιτελούν ένα σπουδαίο έργο καθώς, εκτός από τις εγκύκλιες σπουδές, προσφέρουν στις νέες και τους νέους ουσιαστική γνώση μουσικής, άρα και μια βιωματική επαφή με τον Πολιτισμό, εφόδια που είναι πολύτιμα για κάθε νέο άνθρωπο.

 

Επειδή τα μουσικά Σχολεία της Π.Ε. Κοζάνης είναι υποστελεχωμένα, χωρίς τις αναγκαίες βασικές ειδικότητες,

Επειδή η περιοχή βιώνει τα επίχειρα της βίαιης απολιγνιτοποίησης, χωρίς καμία ειδική πρόνοια για την Π.Ε. Κοζάνης,

Ερωτάται η κ. Υπουργός:

Για ποιο λόγο δεν έχουν στελεχωθεί ακόμη πλήρως τα Μουσικά Σχολεία της Π.Ε. Κοζάνης με τις αναγκαίες ειδικότητες όλων των μαθημάτων; Ποιο είναι το χρονοδιαγράμματα για την πλήρη στελέχωση των δύο σχολείων;

Ποια είναι η θέση του Υπουργείου στα θεσμικά αιτήματα που διατυπώνουν οι μαθήτριες και οι μαθητές, για την υποστελέχωση, την έλλειψη σχολικών εγχειριδίων και τη μοριοδότηση ή ποσόστωση για τους απόφοιτους που επιθυμούν να συνεχίσουν τις σπουδές τους σε πανεπιστημιακό επίπεδο;

Ποια ειδικά μέτρα για την επιπλέον στήριξη της Παιδείας στην Π.Ε. Κοζάνης έχετε υλοποιήσει λόγω της προβλεπόμενης ρήτρας απολιγνιτοποίησης;

Η ερωτώσα Βουλευτής

Βέττα Καλλιόπη

, ΣΥΡΙΖΑ Συνασπισμός Ριζοσπαστικής Αριστεράς